Khamis

7 Kesilapan sewaktu anak anda belajar matematik

"Jika anda seorang guru pernah tak pelajar anda yang gagal memebri alasan “masa tak cukup lah cikgu”cewahhhhh dia punya alasan.masa pulak yang dipersalahkan.maknanya kalau bagi masa lebih dia boleh jawab lah tue. elehh....konon jer tue

..Kepada semua pembaca sekalian anda seharusnya memgang prinsip ini“Orang yang hebat,Orang yang Cemerlang,Orang yang Berjaya,Mereka akan mencipta peluang,mencipta harapan dan mencipta 1001 jalan bagaimana untuk maju kehadapan. ”.Manakala “Orang yang Gagal adalah orang yang selalu lemah,lesu malas dan mereka ini biasanya akan mencipta 1001 ALASAN.”..Persoalanya kenapa ini berlaku??Sebenarnya banyak factor yang mempengaruhi.Walaubagaimanapun jangan lah kita menjadikan itu sebagai alasan. Berikut telahpun saya senaraikan antara

7 KESILAPAN TERBESAR YANG biasa DILAKUKAN OLEH PELAJAR



@DEKAT NAK EXAM barulah nak cari Kertas Soalan Percubaan

@DEKAT NAK EXAM barulah nak kaji format,dan soalan yang biasa keluar dalam peperiksaan.

@DEKAT NAK EXAM barulah nak cari soalan ramalan dan “”Hot-hot topic” yang kononya sebagai persediaan terakhir

@DEKAT NAK EXAM barulah sibuk nak hantar anak-anak ke kelas tuisyen,seminar dan macam-macam kem motivasi

@DEKAT NAK EXAM barulah nak buat nota-nota ringkas,dan salin formula-formula matematik .

@DEKAT NAK EXAM barulah nak pergi tanya cikgu tajuk-tajuk penting.

@DEKAT NAK EXAM barulah nak buat jadual waktu,buat pembahagian masa dan macam-macam lagi.



Disini jelas kepada kita kurangnya pendedahan dengan Soalan-soalan Bertaraf Peperiksaan menyebabkan ramai dikalangan pelajar terkandas.bukan bermakna buku teks yang anda pakai tidak bagus,buku latih tubi yang anda belikan tidak bagus..bukan!!!!!.bukan itu maksud saya.buku teks,buku latihan latih tubi tetap penting untuk memberikan asas yang kukuh kepada kita.saya umpamakan Soalan latihan ini sebagai masa yang anda habiskan untuk training dengan pasukan bola sepak anda.jika hanya training sahaja sebenarnya belum mengcukupi lagi.Ini kerana suasana latihan dan dan dalam perlawanan sebenar sama sekali berlainan.

Jadi jika anda mahukan sebuah pasukan bola sepak yang mantap,sebelum menghadapi perlawanan yang sebenar anda haruslah mengadakan seberapa kerap perlawanan persahabatan.lagi hebat lawan yang anda jumpa lagilah bagus.

Dari sini anda akan Belajar selok belok tentang sesuatu perlawanan.Perumpamaan ini samalah juga dengan apa yang anda belajar bagi matapelajaran Matematik disekolah anda.soalan latihan/buku teks yang cikgu sekolah anda berikan itu umpama anda training untuk pasukan bola sepak anda sahaja.cukup ker???jawapanya sama sekali tidak..Anda perlukan perlawanan persahabatan yang berkualiti tinggi.

Perlawan persahabatan ini adalah Soalan-soalan bertaraf peperiksaan seperti Soalan Percubaan negeri dan Soalan peperiksaan sebenar…Dari sinilah anda akan Belajar selok belok,format Soalan,soalan2 yang kerap keluar dan sebagainya.oleh itu bermulahlah sekarang.buatlah persediaan.sebanayk mungkin latihan dan juga tidak lupa mencuba Soalan-soalan Bertaraf peperiksaan dari SEKARANG!! (April).jagnlah tggu bulan 8 baru nak start buat.ermm kata orang “Perjalan yang berbatu jauhnya,sebenarnya bermula dengan satu langkah.”.Mudah-mudahan langkahan kecil anda bermula sekarang akan memberikan satu impak yang sangst besar dikemudian hari..amiinn..

NOTE**Anda boleh dapatkan Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 dan Soalan-soalan Bertaraf peperiksaan yang di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails